Хегел заявява,
че областта на естетиката е изкуството и по- точно, изящното изкуство. Казва,
че „естетика” не е подходящо наименование за тази наука, защото естетиката е
по- скоро наука за сетивото и чувството. Науката, с която Хегел ще се занимава
е философия на изящното изкуство, както я определя той. Но той приема да я
нарича естетика, защото тя вече е навлязла в ежедневието с това си значение.
1.
Природно красиво и художествено красиво
Хегел определя
границите на естетиката в красивото в изкуството. То стои над природно
красивото. Красивото в изкуството се поражда от духа, а той е по- извисенот
природното, затова и създаденото красиво стои над природното. Дори лошите
хрумвания на хората са по- добри от нещата в природата, защото в него винаги е
налице духовността и свободата. Духът е истинното. То обхваща в себе си всичко.
Красиво е само това, което е породено от истинното. Красивото в природата
принадлежи на духа като негова непълна разновидност. Хегел заявява, че би било
нелепо да се създаде наука за красивото в природата, защото науките се
създават, когато има полза и необходимост от тях. При природната красота се
намираме в сферата на неопределенотои нямамме критерий.
2.
Опровержение на някои съображения против естетиката
Възниква
съмнение дали изящното изкуство е достойно за науката. То се намесва навсякъде,
но принадлежи по- скоро към отпускането на духа, а субстанциалните интереси на
съществуващото се нуждаят от напрежението на духа. Поради тази причина възниква
идеята, че би било неподходящо да третираме научно нещо, което само за себе си
не е от сериозно естество. От този възглед изкуството изглежда като излишество.
Душата се разнежва заради изкуството. Полезността на изкуството, което е лукс
за душата не може да се докаже, но защитниците му трябва да могат да изказват
повече ползи, отколкото вреди. То може да бъде посредник между разума и
сетивността, склонността и дълга. Но по този начин то не става по- достойно за
разглеждане, защото разумът и дългът са непримесими и не се нуждаят от такъв
посредник. Още повече изкуството губи стойността си само по себе си, щом се
явява само като средство. Формата му винаги носи вреда, защото си служи с
измама, животът му е привиден. Аргументът е, че една крайна цел, която е
истинска в самата себе си, не трябва да се реализира чрез измама. Има се
предвид, че нещата, които виждаме в изкуството не са реални, а само наподобяват
такива. Само истинското може да породи истинно. Но самата привидност не е зло.
Тя е съществена за същността, истината не би могла да съществува, ако не се
привижда. Истинската действителност съществува отвъд усещанията и външните
предмети. Не бихме могли да разпознаем същността й, без да имаме привидно
истинното. Същността се проявява под формата на хаос. Изкуството премахва
привидността и измамчивостта от нея и й придава една по- висша същност, която е
сътворена от духа. Наличното битие на изкуството е по- истинско, отколкото това
на обукновената действителност. Друга
предпоставка, която отхвърля изкуството като предмет на науката е, че в
природата всичко е закономерно и необходимо, а на духа е присъщ произвол, което
не се вписва в критериите на науката. Изкуството не е независимо и свободно, а
е служещо. Но както то може да служи на други цели, така го прави и мисълта. Науката
също не тръгва от самата себе си, а от други определения и отношения. В един
момент се откъсва от подвластността и се издига до истината самостоятелно. Там
се изпълва със свои собствени цели. По същия начин изящното изкуство постига
свободата си и става истинско изкуство. Превръща се в начин на изказване и
изживяване на Божественото, на най- дълбоките интереси на човека и на най-
всеобхватните истини на духа.
Привидността е
изкуството прозира вътрешното и предвещава чрез себе си нещо друго, защото
винаги го извежда от себе си. Въпреки това, изкуството не е абсолютен начин, по
който духът да бъде принуден да прозре своите истински интереси. Изкуството е
ограничено. Може да изобрази само част от истинноста на предмета.
Хегел изпитва
носталгия към древните времена, когато изкуството е давало удовлетворение на
духовните нужди. В съвременното на него изкуство общото не е закон и максима, а
е тъждествено на душата и чувството, затова определя времето си като
неблагоприятно за изкуството. Духът губи идентичността си, а изкуството остава
без своето най- висше определение. Губи необходимостта си и се пренася само в
нашата представа.
Художествените
произведения будят непосредствена наслада, съждени от страна на субекта.
Съдържанието се разглежда от мисълта. Поради тази причина науката за изкуството
е много необходима. Тук се появява заблудата, че изкуството предлага само
философско разглеждане, а не и систематична проблематика. Проблемът е в
представата, че философското разсъждение може да бде и ненаучно, а то е
неделимо от научността.
3.
По- висшата субстанциална цел
Изкуството има
способността да довежда до нагледа чувството и да разкрасява всички възможни
материи.по същия начин разсъждаващата мисъл е способна да се занимава с всички
възможни предмети. При наличието на голямо разнообразие в изкуството,
различните чувства, които то трябва да задоволява се смесват. Подканвайки ни
към разделянето им, те все повече се смесват и довеждат до софистика и скепсис.
Разумността претендира да покаже как от тези противоречия произтича една по-
висша цел. Необходимо е обединение в една крайна обща за всички страни
субстанциална цел. Изкуството смекчава необуздаността на страстите. Издига
човека над пленеността на природата. Заниманието с изкуството става
теоретическо. Първоначално предизвиква внимание само към изображението, а в
последствие и към значението му. Мерилото на достойнства и недостойнства на
изображенията е отделянето на чистото от нечистото в страстите. Щом целта е
субстанциална, очистващото съдържание трябва да се основава на всеобщност и същественост.
Друга цел на изкуството е да поучава. Мерилото на тази цел е в ползата, която
произведението носи на субекта. Изкуството е първият учител на народите. Ако
целта за поучаване се разглежда в максимален обем, то общата природа на
изображението ще излезе извън формата си и се получава една изопачена природа.
А сетивната форма е тази, която прави едно произведение наистина художествено.
Ако отречем целите на изкуството за харесване, развлечение и възхищение като
съществени, излиза, че изкуството не носи в себе си определението си и крайната
си цел. Ще излезе, че изкуството е само едно средство. Също има и морална цел.
Това, че човек е добродетелен, не означава, че е морален. За да има морал е
необходимо съзнанието за това кое съответства на дълга. Волята и природата си
противоречат, а философията се стерми да снеме тази противоположност. Истината
е разрешението й. Противоположността и нейните страни са в примирение,
благодарение на истината. От това следва, че изкуството не трябва да служи на
моралната цел. Задачата на изкуството е да представя истината чрез сетивни
форми, да изобразява примирената противоположност. Целта се състои вътре в
него- в самото изобразяване и разкриване. Другите видове цели не определят
понятието на художественото произведение.
Още за естетиката
Още за естетиката
Няма коментари:
Публикуване на коментар